středa 4. listopadu 2009

Marketing v krizi aneb recese není legrace

K napsání tohoto příspěvku mě inspiroval Petr Frey na svlém blogu. Otevřel široké téma marketingu v době krize a zaměřuje se na téma nutnosti inovací. To téma mě natolik zaujalo, že bych rád přidal pár poznámek.

1. Co mě nezabije, to mě posílí! Krize je samozřejmě velká příležitost. Příležitost podívat se na svoje podnikání a zjistit, v čem je jedinečné, v čem má náskok před konkurencí a podle toho upravit kurz, vybudovat potřebné kompetence, nebo dokonce přebrat část trhu konkurenci. Je to tak velká příležitost, že byste ji měli popadnout za pačesy a nepustit! Firmy, které to pochopily, vyjde z krize silnější, než předtím.To všem ale předpokládá dostatek zdrojů - finančních i kapacitních.



Pokud rozhodujete o svém marketingovém rozpočtu, tak se ho ze všech sil snažte udržet na stejné úrovni. Tento názor podporuje i studie americké Smeal College of Business v Pennsylvánii. Koukněte se na ni, jsou tam i zajímavé příklady firem, které díky krizi expandovaly.

Co je třeba změnit, je způsob, jak ten rozpočet utratíte. Přesněji: je třeba přehodnotit své aktivity, přestat utrácet a začít investovat. Jedná se totiž o investici, která musí přinést zisk. A snížení investic do reklamy může vést ke snížení objemu prodejů a zisků. To má zase vliv na cash flow a tedy zpětně i na výši investic do reklamy. A to je sestupná spirála, která vás téměř jistě dostane.

2. Musím šetřit! Jasně, stává se to i v lepších rodinách - nejsou peníze, lidi, ani čas. Firma přišla do krize oslabená a šetřit musí. Anebo nemusí, ale myslí si to šéf, nebo akcionáři. Co teď? Nemá smysl s tím bojovat - tohle není svatá válka principů, jen jedna prohraná bitva. Něco jiného by bylo, kdyby byl marketing jedinou položkou, na které se vedení rozhodlo šetřit. Pak by další angažování v takové firmě byl bojem s větrnými mlýny.

Ale to už je trochu jiné téma, takže zpátky do boje! Pokud už dostanete úkol ušetřit X%, tak ho musíte splnit. Nesnižujte ale investice do všech projektů o X%, ale vybírejte si. Rovnoměrné škrty v rozpočtu by pouze posílily Vaše slabiny a oslabily Vaše přednosti. Zastavte projekty, které jsou nejméně ziskové, nebo nejsou zcela v souladu s Vaší strategií. To obvykle bývá ta jednoduchá část.

Pak je třeba rozhodnout, co dál. Pokud je firma už ve stavu, kdy bojuje o přežití, pak je nutné omezit i strategické projekty a soustředit se pouze na krátkodobé cíle, které nejrychleji přinesou peníze do rozpočtu. Pokud je ale jisté, že firma přežije, je třeba pečlivě zvažovat, které dlouhodobé projekty zastavit, nebo alespoň upravit. Tady je zapotřebí jasná hlava a pevná ruka. Situace je o to horší, že si vyžaduje rychlá rozhodnutí bez dlouhých průtahů. Někdy bývá rychle přijaté špatné rozhodnutí lepší, než pozdní správné rozhodnutí. Tak hodně štěstí!

P.S. Budu rád, když mi napíšete svoje názory a zkušenosti. Situace každé firmy je trochu jiná a tak existuje mnoho přístupů, jak krizovou situaci zvládat. Třeba Vaše připomínky pomohou někomu z "našich" v předních liniích.
P.P.S. Tak jsem při hledání jednoho článku na ihned.cz narazil na obsah říjnového vydání časopisu Trend Marketing. Je tam článek "Krize jako příležitost?", který shrnuje výzkum agentury GfK. Stojí to za přečtení, protože se tam krize propírá ze všech možných úhlů. Navíc koukněte na stránky GfK, kde je aktuálně prezentovaná nabídka jejich produktu "Skoncujte s krizí". Je vidět, že se v GfK snaží na krizi taky dívat, jako na příležitost k inovacím. ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat