neděle 8. listopadu 2009

Lovemarks: Prazdroj



Nedávno mě zaujala přestřelka Daniela Köppla a pana Václava Berky. Daniel Köppl, šéfredaktor týdeníku Marketing & Media, si na svém blogu podal značku Pilsner Urquell (taková hezká, česká, značka, že?) v článku "Jak dlouho se dá ničit značka Prazdroj?". Vyčítá této značce sníženou kvalitu, marketingovou bezradnost (kopírování reklam) a nakonec se zabývá zdražením v době krize a bez řádného zdůvodnění. Pan Václav Berka, starší obchodní sládek, si to nenechal líbit a pustil se do pana šéfredaktora opravdu s vervou. Nejprve odmítá srovnání reklam Stelly Artois a plzeňské reklamy se Smetanou. Kromě "historického stylu tyto reklamy nic společného nemají", jak tvrdí. Pak se pouští na ještě tenčí led s tvrzením, že jejich pivo "zůstává stejné a neměnné". Na závěr pak D. Köppl oplatil výpad článkem Proč je reklama taková nuda, kde dává vedle sebe dvě reklamy, které obě používají stejný motiv orchestru a hádejte, kdo vyrobil tu druhou?

Vraťme se ale k marketingovému pohledu na věc. Produkt je základním kamenem marketingového mixu. A vše nasvědčuje, že kvalita Prazdroje klesá. Nejsem znalec piva, tak z čeho se tak opovažuji soudit?

1. Klesající hořkost. Už v diskuzi pod článkem jeden diskutující uvádí: "Že její (pozn.: plzeňské dvanáctky) hořkost klesá lze doložit časovým srovnáním textů z odborných časopusů, dokud se zsátupci firmy tomuto tématu ještě nevyhýbali...Například Kvasný průmysl z roce 1977, resp. 1988 zmínil obsah isohumulonů (shodný s IBU) u Prazdroje 43 IBU, resp. 43-46 mg/l. V roce 1992 se píše o 40 IBU, zatímco v roce 3007 o hořkostí 38 IBU (Brauwelt Int). Bývalý šéf Mike Short nakonec v Radiu Praha předloni mluvil o hodnotě 37 IBU. Nechci být jízlivý, ale plyne mi z toho, že hořkost PU pomalu, ale jistě klesá."
2. Kvalita vody. Když za první republiky vodili do plzeňského pivovaru návštěvy, tak jim říkali, že si mohou okopírovat výrobní postupy. Plzeňské pivo je ale jedinečné právě kvalitou vody, čerpané z místních artézských studní a proto nikdo nemá šanci uvařit tak skvělé pivo, i kdyby okopíroval do detailu postupy a nakoupil stejný chmel. Tak tomu alespoň bylo. Dnešní výroba je tak velká, že studny již dávno nestačí pokrývat potřebu.

3. Používání sladu. V okolí pivovaru byla podle pamětníků vždy cítit vůně sladu. Tu tam dnes ucítíte jen výjímečně. Něco je jinak. Při narůstajícím objemu produkce by bylo logické, aby ta vůně byla cítit častěji . Že by se slad používal jen když se vaří na export, nebo snad když dojde granulát? Mimochodem - zlí jazykové tvrdí, že Gambrinus se dnes vaří už pouze z granulátu. Chuť by tomu napovídala, ale kdo ví?
4. Dnes se vaří v obřích tancích a to má také vliv na kvalitu piva. Už proto je to pivo jiné, než v dobách, kdy se vařilo "postaru".

Vůbec ale nechci tvrdit, že by v Plzni už neuměli udělat dobré pivo. Vtipálci sice tvrdí, že od té doby, co se v Plzni vaří pivo z kokosových ořechů, tak se nedá pít. Není to pravda. Na export, na výstavy a speciální akce se vždy vaří skvělé pivo, které pivovaru ostudu neudělá.

Co tedy dál s touhle značkou? Slabiny jsou evidentně jak v produktu, tak jsou tady i chyby v propagaci, a to bohužel i v zahraničí. Tam se totiž nedaří dostatečně prosadit jedinečnost produktu, daná geografickým původem a "původní recepturou" (jak taky, když její dodržování je předmětem diskuzí na internetu!).
V situaci, kdy je vedení firmy tlačeno majitelem ke zvyšování prodejů, je asi nejlepším způsobem oddělit značku Pilsner Urquell od běžného europiva. Pilsner Urquell by mělo být opravdu prémiovým produktem, "pramáti piv" (nebo "pivo všech piv"?), který se bude vyrábět opravdu původní technologií, z vybraných surovin, v omezeném množství a za prémiovou cenu. Tedy už žádné pivo pro štamgasty, ale skvost pro labužníky.
Je to nejčistší řešení, které navíc otevírá cestu pro vyšší ziskovost. Vyžaduje ale manažerskou odvahu, protože vysvětlit takovou změnu zákazníkům by nebylo jednoduché. A tak zřejmě zůstane vše při starém tak dlouho, dokud nezačnou výrazněji klesat prodeje. Respektive dokud si v Plzni nepřiznají, že "klesající spotřeba piva" se týká jen jejich značky. A zatím si budeme dál hrát na slepou bábu.

2 komentáře:

  1. Opravdu zajímavé závěry. Pán je zřejmě vědec a hydrogeolog. Proto ví, že voda již nestačí a slad již nevoní-))) A pak ten příspěvek v internetové diskusi o té hořkosti, to je jistě pravda, protože jedna paní povídala a vše psané na internetu je pravda, litera scripta manet. VÁŽENÝ PANE, NEŽ NĚCO ZAČNETE TVRDIT OD ZELENÉHO (NEBO UMAKARTOVÉHO?) STOLU, ZVEDNĚTE ZADEK A ZAJEĎTE SE PODÍVAT DO PIVOVARU, POPŘ. SI POPOVÍDEJTE S ODBORNÍKY. DOJMY A REŠERŠE INTERNETU NĚKDY NESTAČÍ. Pavel Maršík, Plzeň.

    OdpovědětVymazat
  2. Opravdu děkuji za upřímný komentář. Mrzí mě, že jsem Vás svým názorem popudil, ale běžný zákazník skutečně nepoužívá vědecké metody zkoumání. Ten přemýšlí v kategoriích chutná/nechutná a pro odbornější zkoumání může ještě využít Internet. A ať už se využije jakákoliv metoda zkoumání (Internet/ochutnávka), skutečně se jedná o zkoumání od stolu. V tomto bodě Vám tedy dávám za pravdu.
    Ale k Vašim námitkám: skutečně nejsem hydrogeolog, ale pokud jde o množství vody ze studní, tak je nesoulad mezi marketingovou historkou o vodě z artézských studní a realitou celkem jednoduše vystopovatelný. Ostatně i mluvčí pivovaru přiznal, že jakoukoliv vodu lze chemicky upravit tak, aby složením odpovídala původně používané vodě ze studní (v diskuzi o kvalitě polského Prazdroje). Bajka o jedinečnosti a nenapodobitelnosti plzeňského piva tak bere definitivně za své.
    Slad v Plzni skutečně již nevoní. Dříve patřila vůně sladu v okolí plzeňského pivovaru k místnímu koloritu, dnes je to spíš svátek. Jak vidíte, tak i ten zadek jsem zvedl a Plzeň si nejednou prošel.
    Takže: voda skutečně nestačí a slad nevoní. A mrzí mě to možná víc, než Vás. Oni ti odborníci jistě umějí hezky vyprávět a ve zkušebním pivovaru vykouzlí i dobré pivo, ale co z toho, když v obchodech koupíte Gambrinus, na kterém si nepochutnáte a Prazdroj potěší, jen když máte štěstí na exportní balení.

    OdpovědětVymazat