neděle 27. prosince 2009

PR, Internet a sociální sítě

Social Media Landscape
V poslední době se na internetu hodně píše o využití sociálních sítích, blogování, apod. Je toho tolik, že to někdy vypadá, že snad ani nic jiného neexistuje. Zkrátka marketingová bublina, i když má zdravé jádro. Existuje i dost firem, které se specializují na internetové formy marketingu, PR a dokonce i pouze na sociální média samotná. Tyto specializované formy marketingu a PR vyžadují tolik specializovaného know-how, že existence těchto firem je samozřejmě víc, než oprávněná a trh už jejich životaschopnost také potvrdil.

Absence základní marketingové strategie
Přesto se ale tak trochu zapomíná, že marketing na internetu je jen sada speciálních nástrojů, které jsou přizpůsobeny pro komunikaci na internetu. Jsou tedy rozšířením klasického marketingu, nikoliv jeho náhradou! Je tedy až zarážející, kolik firem se vrhá do internetového marketingu, sociálních sítí a blogování, aniž by měli jasně definovanou marketingovou strategii, měli představu o tom, kdo je jejich zákazník a měli jasno v tom, jak se chtějí odlišit od konkurence.

Zaspaly reklamní a PR agentury?
Na druhou stranu spousta klasických PR agentur sociální sítě téměř ignoruje. Zkusil jsem projít několik webů a překvapilo mě, že se většinou vůbec nesnaží komunikovat. Jejich "internetové prezentace" byly vytvořeny už v dávnověku a jejich jediný interaktivní prvek je formulář pro zaslání e-mailu. Jejich "pokrokovost" poznáte maximálně podle flashových animací. Chci věřit, že je to jen proto, že kovářova kobyla obvykle chodí bosa. Pokud bych byl na straně zadavatele, požadoval bych přece nejen pokrytí klasických médií a internetové portály, ale aby se o mé firmě mluvilo i na internetu. A tím "mluvilo" nemyslím PR články na pár portálech, ale chtěl bych i zmínky v blozích, specializovaných fórech a samozřejmě sociálních sítích.

Vývoj reklamní branže
Klasické reklamní a PR agentury by měly ovládat všechny internetové nástroje. Jinak chybí pár důležitých kamínků v mozaice. A je už jedno, jestli to udělají vlastními silami, nebo vytvoří alianci s některou specializovanou agenturou. Nebo půjde vývoj směrem k vytváření clusterů specializo-vaných, štíhlých a efektivně řízených, agentur a klasické full-service agentury zaniknou?  A budou řízeny přímo zákazníkem, nebo jednou ze speciálních funkcí bude koordinace těchto specialistů? Ale to už je trochu jiné téma.

Jak to vidíte Vy? Co potřebuje a jak to vidí zákazník? A jak se na to dívají lidé z reklamek?
Reblog this post [with Zemanta]

2 komentáře:

  1. souhlasím s tím, že digitální PR je doplňkem komplexní komunikační strategie. nicméně doplňkem velmi důležitým. osobně mám za to, že právě proto, že by mělo digitální PR zapadat do celkové PR strategie potažmo do celkové marketingové strategie, řešit by jej měli především PR odborníci
    více k digitálnímu PR případně na mém blogu :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za komentář i doplnění zdroje informací k tomuto tématu.
    Otázka je, jestli se tomu přizpůsobí i struktura PR agentur. Principiálně by měla. Zákazník chce pravděpodobně řešit PR s jednou agenturou.
    Praktická činnost klasických a digitálních PR agentur je ale natolik odlišná, že integraci pod jednou střechou zvládnou jen velké síťové agentury. U těch ostatních je otázka, kdo koho bude řídit. Když započítáme zákazníka, tak jsou pak celkem tři možnosti.

    OdpovědětVymazat